sunnuntai 13. kesäkuuta 2010

Tuunattu maailmanvalloituslautapeli

Kesä tuli ja koululaiset valtasivat kodin! Sateisina päivinä on ollut tekemisen puutetta, joten kirjoitimme koko perhe yhdessä listan kaikista niistä jutuista, joita haluamme tehdä kesän aikana. Tämä oma lautapeli oli yksi listalla ollut asia, joka on nyt sitten suoritettu onnellisesti.

Peliä kehittelimme yhdessä 11-vuotiaan kanssa. Alkutila oli Globetrotter-peli, joka oli osoittautunut aivan liian monimutkaiseksi peliksi niin lapsille kuin meille aikuisillekin. Olen yrittänyt jopa myydä onnetonta peliä kirpparilla, mutta huonolla menestyksellä. Päätimme tehdä pelistä kuin uuden ja heittää alkuperäiset ohjeet roskiin keksimällä tilalle omat, piirsimme pelilautaan uusia reittejä ja liimailimme tarroja sopiviin kohtiin. Jätimme aika monta alkuperäistä pelin osaa käyttämättä, mutta laudan, pelimerkit, rahat ja maakortit otimme peliin mukaan. Pelistä tuli sitten tällainen:

MAAILMANVALLOITUSPELI

Tarvikkeet: Maailman kartta, jossa piirrettynä valtioiden rajat, noppa, eriväriset pelinappulat (4 kpl), pelinappuloiden värisiä merkkejä (18 kpl/väri), maakortteja (60 kpl), joissa mainittuna eri valtioiden nimet sekä maanosa ja 100 dollarin pelirahoja (60 kpl).

Idea: Valloittaa maanosat valtio kerrallaan. Voittaja on se, joka on lopussa valloittanut eniten maanosia (yhteensä 7 kpl).

Kartan valmistelu: Piirrä karttaan reittejä eri maiden ja maanosien välille. Maanosia on 7, Eurooppa, Venäjä ja Kauko-itä, Lähi-itä ja Intia, Oseania, Afrikka, Etelä-Amerikka ja Pohjois-Amerikka. Laita reiteille tähtitarroja, jotka merkitsevät maakorttien nostopaikkaa (6 tähtitarraa/maanosa). Merkitse jokaiseen maanosaan lukko ja viidellä numerotarralla (numerot 1 - 6) eri maanosan viiteen valinnaiseen valtioon. Huom, jos merkitset osan maista samalla numerolla maanosan valloitus käy nopeammin ja pelistä tulee lyhyempi. Karttaan kannattaa merkitä myös selkeästi eri maanosien rajat. Lopuksi merkitse kartan laidoille aloituskohdat; neljä aloituskohtaa kartan reunoille niin että joka kartan neljänneksellä on yksi aloituspaikkaa merkkaava tarra (Grönlanti, Tokio, Queen Maud Land ja Tahiti).

Pelin kulku: Nuorin aloittaa. Jokainen pelaaja saa vapaasti valita aloituskohdan yhdestä neljästä aloituskohdasta ja nostaa kassasta 500 dollaria aloitusrahaa. Laudalla kuljetaan nopan silmäluvun määrän verran. Kun pelaaja pääsee maanosan rajojen sisäpuolelle, hän voi aloittaa maailmanvalloituksen heittämällä sen silmäluvun joka on merkitty maanosan valtion päälle. Maanosassa voi olla kerrallaan useampi maanvalloitusta yrittävä pelaaja.

Esimerkki: Aulis on päässyt Etelä-Amerikan rajojen sisäpuolelle ja aloittaa mailamanvalloituksen heittämällä silmäluvun 6. Etelä-Amerikassa on merkitty viisi valtioita eri numeroin; 1 Meksiko, 4 Chile, 5 Peru, 6 Brasilia ja 6 Argentiina. Aulis merkitsee pelinappulansa värisellä merkillä Brasilian ja Argentiinan ja vuoro siirtyy seuraavalle.

Toinen pelaaja voi ostaa jo tehdyn varauksen valtiosta maksamalla varauksen tehneelle pelaajalle 100 dollaria/merkki, jos ostoaikeissa oleva pelaaja on maanosan rajojen sisäpuolella ja saa nopasta valtion osoittaman silmäluvun. Omalla pelivuorollaan ostamista voi tehdä niin pitkään kunnes maanosa on lukittu. Maanosan lukitseminen on mahdollista kun pelaaja on valloittanut kaikki numeroilla merkityt valtiot ja ostaa maanosan lukitusoikeudet itselleen 1000 dollarilla. Lukittu maanosa merkitään ottamalla muut pelimerkit pois maanosasta ja laittamalla yksi valloittajan pelimerkki lukon päälle.

Reittien varrelle on merkitty tähtiä. Jos pelinappula pysähtyy tällaisen tähden päälle, pelaaja saa nostaa maakortin. Jos maakortissa on sen maanosan valtio, jossa pelinappula sijaitsee, pelaajalle maksetaan kassasta 300 dollaria ja vuoro siirtyy seuraavalle. Jos maakortissa on joku muu kuin maanosan valtio, vuoro siirtyy seuraavalle.

Maanosasta joutuu pois, jos sama pelaaja saa peräkkäin kaksi samaa silmälukua. (Silmälukuja on hyvä merkitä kaikkien nähtäväksi vaikkapa piirtämällä paperille numerot 1 – 6 ja laittamalla pelimerkkinsä kulloisenkin silmäluvun päälle.) Jos saa kaksi peräkkäistä samaa silmälukua, pelaajan on siirrettävä nappulansa vastakkaiseen maailmankartan neljännekseen. Aloituspaikkaan siirtyessä pelaaja saa nostaa kassasta 100 dollaria.

Esimerkki: Bertta on Oseanian maaosassa ja on juuri heittänyt peräkkäinen kaksi kertaa silmäluvun 3. Hän siirtyy Oseanista Grönlannin aloituskohtaan ja aloittaa pelin sieltä seuraavalla heittovuorollaan normaalisti. Jos hän saa jälleen kerran numeron kolme, hän siirtyy takaisin Oseanian lähelle Queen Maud Landin aloituskohtaan. Näin toimitaan niin pitkään kunnes silmäluku on joku muu kuin perättäinen edellinen luku. Jokaisesta aloituskohtaan lennosta saa nostaa kassasta 100 dollaria.

Pelin voittaa se, joka on saanut pelin loputtua lukittua eniten maanosia itselleen.

Ei kommentteja: